✍ Copywriting = myyvän tekstin kirjoittamista

Copywriter kirjoittaa tekstiä, joka puhuttelee kohderyhmää ja generoi liidejä.


Copywriter Samuli Koivulahti kirjoittaa sanoja, jotka muuttuvat euroiksi.
Hyvä copywriter puhuu asiakkaasi kanssa samaa kieltä. Hän iskee suoraan asiakkaan ostohermoon. Voit melkein kuulla, kuinka kassakone kilisee. *Zizing*

Tällainen sisältö liikuttaa asiakasta tunnetasolla, mutta tarjoaa ostopäätöksen tueksi myös järkiperusteet.

Kun taitava tekstisuunnittelija kirjoittaa laadukasta sisältöä nettiin, sisältöä rakastavat sekä asiakkaat että Google. Ehkä sinäkin, mutta se on sivuseikka. Ensisijaisesti hän kirjoittaa sinun asiakkaallesi.

Katso hinta✉️ Ota yhteyttä »



Hyvä copywriter on usein myös talon paras myyjä

Oletko joskus laskenut minkä arvoinen on yksi hyvin mietitty puheenvuoro asiakkaan suuntaan. Kuinka monta asiakaspuhelua tai -tapaamista myyjä yleensä tarvitsee, ennen kuin kauppa kilahtaa kassaan? 

Entä jos myyjän sanat olisivatkin aina aseteltu juuri oikein? Entä jos asiakas olisi itse aina se joka ottaa yhteyttä teihin? Entä jos asiakas olisi valmiiksi halukas kuulemaan mitä myyjälläsi on sanottavanaan? Entä jos hän olisi itse tullut katsomaan, mitä haluatte hänelle myydä? 

Mitä jos myyjälle tarvitsisi maksaa työstä vain kerran? Verkkosisältöjen kohdalla tilanne on yleensä juuri tämä. 

Esimerkiksi tätä nyt katsomaasi sivua on luettu tuhansia ja taas tuhansia kertoja. Tämä sisältösivu on tuonut myyntiä n. 30 000€ ja se tuo joka kuukausi lisää kauppaa. Asiakastyönä tällainen, tavallista pidempi, sisältösivu olisi maksanut ehkä 500€ +alv

Aika hyvä hyötysuhde vai mitä? 

PS: Vähemmän kilpaillulla kentällä samaan päästään usein jo n. 3h työpanoksella.



Mistä tunnistat hyvän copywriterin?

Kun hyvä copywriter on asialla sisältöjä yhdistävät ainakin nämä neljä asiaa:
  1. Teksti on selkää ja täsmällistä
  2. Sisältö on optimoitu ja kohdennettu oikein
  3. Copy on luovaa, asiantuntevaa ja uniikkia
  4. Lauseet saavat lukijan myös toimimaan
  5. Sanoja on tarpeeksi
Nämä tomivat hyvin myös pienimuotoisena DIY-copywriterin oppaana, jos et jostain syystä voi käyttää markkinointitekstien ammattilaista. Ota siis copyvinkit talteen tästä! 👇

1. Teksti on selkeää ja täsmällistä

Hyvä copywriter ei jätä asiakasta arvailemaan mistä tuotteessa ja palvelussa on kyse. Luettuaan tekstisuunnittelijan kirkastaman tuotekuvauksen, lukijalle on täysin selvää mitä hänelle ollaan myymässä. Silloin palvelu tai tuote on myös helppo ostaa. 

Hyvä copywriter ymmärtää otsikon ja rakenteen voiman. Hän pilkkoo verkkosivustosi tekstit helppolukuisiin kokonaisuuksiin, joita on kiva pureskella. Luettelomerkit ja väliotsikot rytmittävät tekstiä niin, että lukija pääsee sisällöstä jyvälle jo ensimmäisellä vilkaisulla. Hyvä copywriter on siis myös hyvä tekstimuotoilija.

Copylle sisällöntuotto on yleensä helppoa ja se näkyy lopputuloksessa. Mukavan rytmikkäästi soljuvaa tekstiä on miellyttävä lukea ja helppo ymmärtää.

2. Sisältö on optimoitu ja kohdennettu oikein

Kun osaava copywriter kirjoittaa verkkoon, hän optimoi tekstinsä sekä ihmisille että hakukoneille. Jos hän kirjoittaa sähköpostiviestiä, hän optimoi otsikon ja sisällön sitä lukevalle ihmiselle, niin että viesti varmasti avataan.

Hän tietää kuinka pitkiä tekstipötköjä ihmiset jaksavat lukea ja palastelee kappaleensa sen mukaan. Hän optimoi tekstin loppuasiakkaalle niin, että lukijat muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi. Jos kyse on verkkotekstistä, jonka tulee löytyä hakukoneista, hän optimoi sisällön myös Googlea varten, jotta sisältö tulee myös löydetyksi.

Hyvä SEO-copywriter kirjoittaa selvää suomea, mutta ymmärtää sujuvasti Analyticsia. Hän sukeltaa mielellään sivustosi kävijätilastoihin ja laatii pienimuotoisen hakusana-analyysin ja avainsanaluettelon, ennen kuin kirjoittaa sivustollesi sanaakaan.

Hyvä copywriter pyrkii aina selvittämään myös sen mistä liiketoiminnassasi on oikeasti kyse ja kuinka asiakkaasi ajattelevat. Sisällön tilaajan kannattaa siis varautua intiimehin kysymyksiin liiketoimintamalleista ja toimintatavoista. Ilman riittävää pohjatietoa parhaankaan tekstisuunnittelijan on vaikea optimoida sisältöä kunnolla.

Hyvä copywriter ei koskaan toistele sanoja kuin robotti. Hän istuttaa SEO-termitkin luonnolliseksi osaksi tekstiä ja rikastaa sisältöä myös synonyymeillä. Lopputuloksena teksti on vaikuttavaa ja puhuttelee juuri sitä kohderyhmää, jota sen kuuluukin puhutella. Hän tietää myös kuinka paljon tekstiä tarvitaan. Siitä lisää kohdassa 5.

3. Copy on luovaa, asiantuntevaa ja uniikkia

Hyvä copywriter tuo pöytään myös oman luovan panoksensa. Hän saattaa ottaa kantaa markkinointistrategioihin ja myyntimalleihin. Hän tietää miten bisnes toimii ja miten asioita saadaan kaupaksi.

Hän hyödyntää työssään tutkittua tietoa ja hyväksi havaittuja malleja, mutta ajattelee aina myös hieman out-of-the-box.

Hän ei kopioi tekstiä mistään (ellei siihen ole jotakin todella painavaa syytä). Kaikki mitä hyvä copy kirjoittaa on uniikkia. Hän sukeltaa liiketoimintasi ytimeen ja kyselee rohkeasti tyhmiä (ja joskus vaikeitakin) kysymyksiä ymmärtääkseen mistä liiketoiminnassa on oikeasti kyse.

Hyvän copywriterin tekstistä huomaa, että tuo ihminen elää ja hengittää sanoja, joskin tarvittaessa hän osaa olla myös yhtä persoonaton kuin valkoinen tapetti.

Jos niiksen tulee, hän osaa kirjoittaa rivien väleihin myös sinun tapasi puhua. Omaperäisyys voi siis olla myös sitä, että yrityksen identiteetti ja yrityskulttuuri resonoivat jokaisessa sanavalinnassa. Millainen olisi sinun yrityksesi tone of voice? Saamasi pitää!

4. Lauseet saavat lukijan myös toimimaan

Hyvin kirjoitettu copyteksti tekee ennen kaikkea sen, mitä sen on tarkoitus tehdä. Hyvä copy kirjoittaa myyvää tekstiä joka myy. Hän tietää miten huomio herätetään ja miten asiakas voitetaan sinun puolellesi.

Hyvä copywriter tietää mistä mistä hänelle maksetaan ja miksi hänen sanojensa arvo on paljon korkeampi kuin millään muulla kirjoittajaryhmällä. Hän tiivistää monimutkaisetkin asiat niin, että tekstissä kerrotut asiat on helppo ymmärtää, mutta vaikea jättää ostamatta.

Hyvä copywriter saa virtuaalisen kassakoneesi kilisenään. Hän tekee ammatikseen verkkokaupasta kannattavaa ja palveluista helposti ostettavia. Kun sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, unohdetaan usein se tosiasia, että mikä tahansa kuva ei kerro välttämättä yhtään mitään. Samoin on sanojen kanssa. Sama pätee toisinpäin. 

Oikein valitus sanat saavat kyllä myyntiä aikaan. 

5. Sanoja on tarpeeksi

Määrä ei korvaa laatua, mutta liian suppea sisältö ei valitettavasti myy yhtään mitään. Jo Ogilvyn^ ajoista asti on tiedetty, että asiakkaalle tulisi antaa aina juuri niin paljon informaatiota tuotteesta tai palvelusta kuin hän kokee tarvitsevansa ostopäätöksen tekemiseen. Laiha sisältö ei vakuuta. 

Miksi niin monet mainostoimistot silti neuvovat tiivistämään ja typistämään? Siihen on usein syynä se, ettei visuaalisuus edellä toimivasta mainostoimistosta aina löydy copywriteria omasta takaa, eikä sisällön merkitystä aina ymmärretä. 

Sitäpaitsi: jos kaikkien mainostoimiston asiakkaiden verkkosivustoilla olisi niin paljon tekstiä, että asiakkaat löytäisivät perille pelkän Googlenkin voimalla, niin miten he saisivat myytyä niille digimainontaa?

Hyvä nyrkkisääntö on, että jokaisella myyntisivulla pitäisi olla aina vähintään 300 sanaa sisältöä, jos halutaan, että joku voisi ne joskus löytää myös Googlen kautta sattumalta. Mikäli tekstillä tavoitellaan Googlen hakutulosten kärkisijoja, pitäisi sisältöä olla enemmän kuin kilpailijoilla ja sen pitäisi vielä mielekkäämpää lukea. 

Usein tuo 300 sanaa riittää jo pitkälle, mutta jos pitäisi päästä Googlen etusivulle vaikkapa termillä "Hakukoneoptimointi", joka lienee se kaikkein optimoiduin termi, niin pitäisi varautua kirjoittamaan arviolta ainakin 7000 sanaa, koska Googlen koko etusivua dominoivat sisällöt, jotka ovat 3000-10000 sanaa pitkiä! 

Näitä erikoispitkiä tekstejä kutsutaan ammattikielellä Long-form -sisällöiksi ja kirjoitamme myös niitä.



Mitä eroa on copywriterilla ja sisällöntuottajalla?

Tätä kysellään välillä. Meille on herttaisen yhdentekevää millä tittelillä työskennellään, koska laskutus on sama tekstilajista riippumatta. Tässä kuitenkin lyhyt yhteenveto: Sisällöntuottaja vs. copywriter »



Copywriter on kokonaisvaltainen mainonnan ja markkinoinnin ammattilainen

Kokenut tekstisuunnittelija kykenee, kirjoittamisen lisäksi, myös laajempaan kaupalliseen ajatteluun ja kampanjasuunnitteluun.

Jos copywriter on erikoistunut verkkoteksteihin, hän pystyy hyödyntämään työssään myös analytiikkatyökaluja ja parantamaan verkkosivujen konversiota kirjoittamalla tekstit niin, että ne saavat aikaan myös todellista toimintaa.

Älä ylläty, jos copywriter heittää tiskiin parhaat ideat, koskien verkkosivuston rakennetta ja navigaatiota. 

Copywriterin työtä on järjestellä informaatio niihin paikkoihin, joista käyttäjät haluavat sitä etsiä. Markkinointisisältöjen ammattilainen näkee jo parilla vilkaisulla miksi sivustosi ei myy. Hän tietää konstit, joiden avulla yhä suurempi osa sivustosi vierailijoista voidaan muuttaa rahaksi. Sitä tarkoittaa copywriterin Midaksen kosketus.



Uudet termit: UX-copywriting ja SEO-copywriting?

Nykyisin moni UX-designer on nimenomaan copywriter-taustainen henkilö (eikä esimerkiksi graafikko). Tässä on ideaa, koska tekstityön ammattilaisella on yleensä paljon ymmärrystä myös dramaturgiasta ja siitä miten ihmiset (asiakkaat) ajattelevat.

SEO-copywriter taas viittaa hakukoneoptimoituja sisältöjä tekevään copywriteriin. Myös meidän tekemistämme sisällöistä valtaosa ottaa huomioon Googlen kriteerit. Hakukoneoptimointi on aina tärkeää, kun sisältöjä kirjoitetaan verkkoon. 

Meiltä asiakkaat aivan kaikenlaista copya, aivan kaikenlaisiin tarkoituksiin.



Asiakkaiden mielipiteitä? 

Useimmat asiakasyhteistyömme ovat jatkuneet vuosia. Eniten olemme tehneet tekstisuunnittelua asiakaspalvelun asiantuntijayrityksille ja softatoimittajille. Myös luovan talouden organisaatiot, kiinteistöalan yritykset ja lääkäriala on tuttua markkinakenttää. Oheisen painikkeen takaa löydät videotervehdyksen mm. Novellus pilvipalveluiden Jesse Uitolta. Hän ja Novellus ovat olleet tyytyväisiä SAKON STUDION asiakkaita jo vuodesta 2019. 




Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi meillä tehdään jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »