Ennakko on vähän kuin korotonta lainaa. Tekijä maksaa ennakot takaisin kustantajalle, mikäli kustannussopimuksen alaiset teokset menestyvät.
Ennakon suuruus perustuu aina niihin tuotto-odotuksiin, joita kustantaja biisintekijälle asettaa. Jos kustantaja maksaa ennakkoa, hän tavallisesti toivoo mahdollisimman lyhyttä takaisinmaksuaikaa.
Teosto-faktaa:
Uransa alkuvaiheessa olevan säveltäjän, sanoittajan tai tuottajan näkökulmasta ennakkoa parempi tapa rahoittaa päätoimista biisintekijyyttä on siis esimerkiksi mikä tahansa taiteilija-apuraha, jota ei tarvitse maksaa takaisin.
Näin siksi, että kustantajalle jää silloin enemmän budjettia päätarkoituksensa täyttämiseen, eli tekijän uran tukemiseen ja hänen biisiensä markkinointiin.
Urallaan pidemmälle ehtinyt säveltäjä, sanoittaja tai tuottaja ei puolestaan enää hyödy ennakosta, koska toimeentulo on muutenkin kunnossa. Poikkeuksena voisi olla ehkä jokin valtava spektaakkeli, johon tarvitaan rahoitusta.
Tällöin sopivan ennakon laskeminen tuotto-odotuksen pohjalta on yksinkertaista matematiikkaa. Tekijänoikeustuloista on todennäköisesti jo muodostunut tasainen virta, jonka perusteella voidaan arvioida tulevia Teosto-tuloja.
Vaikka trendit vaikuttavat voimakkaasti musiikkialaan, niin hyvä biisi on kuitenkin aina hyvä biisi ja kustantajan käsissä se voi parhaassa tapauksessa saada vielä aivan uuden elämän. Teoksen suoja-aika ulottuu 70 vuoden päähän tekijän kuolemasta, joten aikaa jää vielä rutkasti.
Joissain tapauksissa kustantajan maksama ennakko voi myös vauhdittaa takaisinmaksua, jos sen avulla esimerkiksi pystytään parantamaan taiteilijan työskentelyedellytyksiä koulutusta tai kalustoa lisäämällä.
Teosto-faktaa:
- 77 % oikeudenomistajista saa Teosto-korvauksia alle 1000 euroa vuodessa.
- 5000–20 000 euron korvauksiin pääsee 5,5 %.
- Yli 20 000 euron korvauksiin 2,3 % oikeudenomistajista.
Uransa alkuvaiheessa olevan säveltäjän, sanoittajan tai tuottajan näkökulmasta ennakkoa parempi tapa rahoittaa päätoimista biisintekijyyttä on siis esimerkiksi mikä tahansa taiteilija-apuraha, jota ei tarvitse maksaa takaisin.
Näin siksi, että kustantajalle jää silloin enemmän budjettia päätarkoituksensa täyttämiseen, eli tekijän uran tukemiseen ja hänen biisiensä markkinointiin.
Urallaan pidemmälle ehtinyt säveltäjä, sanoittaja tai tuottaja ei puolestaan enää hyödy ennakosta, koska toimeentulo on muutenkin kunnossa. Poikkeuksena voisi olla ehkä jokin valtava spektaakkeli, johon tarvitaan rahoitusta.
Milloin ennakossa on järkeä?
Kuulostaa synkältä, mutta ennakossa on eniten järkeä silloin, kun esimerkiksi taiteilijan perikunta (tai ikääntynyt tekijä itse) haluaa myydä koko kataloginsa jollekin, joka pitää huolta siitä että biisit jäävät elämään vielä tekijän kuoltuakin.Tällöin sopivan ennakon laskeminen tuotto-odotuksen pohjalta on yksinkertaista matematiikkaa. Tekijänoikeustuloista on todennäköisesti jo muodostunut tasainen virta, jonka perusteella voidaan arvioida tulevia Teosto-tuloja.
Vaikka trendit vaikuttavat voimakkaasti musiikkialaan, niin hyvä biisi on kuitenkin aina hyvä biisi ja kustantajan käsissä se voi parhaassa tapauksessa saada vielä aivan uuden elämän. Teoksen suoja-aika ulottuu 70 vuoden päähän tekijän kuolemasta, joten aikaa jää vielä rutkasti.
Ennakko voi tulla kyseeseen myös muissa erityistapauksissa
Ennakon maksaminen ei ole mitenkään pois suljettu vaihtoehto muissakaan tapauksissa, jos tuotto-odotus on kohdallaan ja investoinnilla on järjellinen takaisinmaksuaika.Joissain tapauksissa kustantajan maksama ennakko voi myös vauhdittaa takaisinmaksua, jos sen avulla esimerkiksi pystytään parantamaan taiteilijan työskentelyedellytyksiä koulutusta tai kalustoa lisäämällä.
Etsitkö teoksillesi kustantajaa?
SAKON STUDIO harjoittaa valmentavaa kustannustoimintaa, jossa biisintekijä saa tukea teostensa loppuunsaattamiseen. Meillä on kustantamiseen valmentava ote ja olemme kiinnostuneita ensisijaisesti kokonaisista katalogeista.
💿 Kustannussopimus sävellyksistä ja sanoituksista? »