💿 Äänitteen viimeistely, miksaus ja masterointi

Kotidemon ja kaupallisen äänitteen ero voi vaikuttaa pieneltä. Usein se on kuitenkin biisin menestyksen kannalta ratkaiseva.


Miksaus ja masterointi tekee musiikista korvakarkkia.
Tukkoista demoa on vaikea saada radiosoittoon, vaikka biisi olisi kuinka hyvä. Sama koskee suoratoistopalveluiden editorial-soittolistoja.

Soundi identifioi biisin ja huolellinen miksaus ja masterointi varmistavat, ettei menestys jää ainakaan äänenlaadusta kiinni.

Usein muullekin editille ja pitchaukselle olisi vielä kalkkiviivoilla tarvetta. Ehkä myös hiukan synasoundia jonnekin tai vaikka rumpujen ohjelmointia? Onnistuu!

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »



Miksi biisituotannon viimeistelyä, miksausta ja masterointia ei välttämättä kannata tehdä itse?

Varsinkin alkavalle artistille tai tuottajalle on tavallista, että omia kontakteja osaajiin ei vielä ole. Silloin julkaisusta tulee vain niin hyvä kuin mihin lähipiirin osaaminen riittää. Jos siis aivan kaikki tehdään DIY-meiningillä, voi biisi jäädä todella kauas sen koko potentiaalista. 

Lähipiiristä voi kyllä löytyä mahtavia osaajia, mutta mitä pienempiin nyansseihin ja yksityiskohtiin mennään, sitä todennäköisemmin tullaan alueelle, jossa on väliä: a) kuka tekee ja b) tehdäänkö hommia satojen vai tuhansien eurojen kalustolla. 

Myös työtilalla on suuri merkitys: Vain oikein kalibroidussa kuunteluympärisössä on mahdollista viimeistellä soundit niin, että ne kuulostavat hyvältä kaikilla laitteilla.   

Kyse on siitä, haluaako kappaleensa kuulostavan parhaalta mahdolliselta, vai riittääkö keskeneräinen soundi. Hyvä miksaus, masterointi ei siis koskaan vie kappaleesta mitään pois. Sen sijaan se nostaa esiin kaiken sen mikä siinä on tärkeintä. 

Tyypillinen asiakkaamme on DIY-artisti tai tuottaja, joka haluaa biisiinsä lisää tasoja. Erityisesti tuottajana usein sokeutuu omalle tekemiselleen, jolloin viimeisten työvaiheiden ulkostaminen tuo selkeää lisäarvoa. Tyypillisesti tavoitellaan kaupallisen tason soundia.



Kannattaisiko miksaus ja masterointi aina hankkia ulkopuoliselta?

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin tuotantopuoli vielä usein rokkaa ja osa tuottajista on ihan hyviä miksaajiakin. Harvan lähipiiristä kuitenkaan löytyy henkilöä, jolla on rahkeita tehdä kaupallisen tason masterointia kunnolla. 

Nyrkkisääntö on, että jos masteroinnin saa halvalla, niin se tehdään todennäköisesti huonosti, huonolla kalustolla tai automaattiasetuksilla.

Hyvin tehty masterointi vaatii laadukkaan ja oikein kalibroidun kuunteluympäristön lisäksi todella harjaantuneet korvat. Masteroijan tulee siis olla omistautunut tosissaan myös tämän nimenomaisen työvaiheen suorittamiseen. Sitä pitää rakastaa.

Tuottajille, jotka haluavat miksata biisit itse, mutta haluavat jättää meille pelivaraa, suosittelemme yleensä STEM-masterointia tavallisen masteroinnin sijasta. Jos miksaus ei tunnu omalta jutulta, niin silloin sekin kannattaa ulkoistaa meille. 



Enemmän korvapareja = parempi äänenlaatu

Meillä jokainen jälkituotanto, miksaus ja masterointi kulkee aina vähintään kahden ihmisen korvaparin läpi. Olemme todenneet, että sisäinen valvonta tässä muodossa, säästää meidän ja asiakaidemme aikaa. Onkin melko tavallista, että varsinkin meiltä tilatut masterointityöt menevät sukkana läpi. Monille asiakkaille tämä on ollut positiivinen yllätys.



Mitä äänen jälkikäsittely voi sisältää?

Äänen jälkikäsittelyyn voi kuulua lähes mitä tahansa. Useimmiten, jos tuotanto on jo paketissa, meiltä tilataan lähinnä miksausta ja masterointia. Joskus tarvittaan kuitenkin vielä esimerkiksi vocal-edittiä tai rumpujen ohjelmointia synasoundia tms. Silloin ollaan jo vähän tuotannon puolella, mutta kaikki on mahdollista!

1. Miksaus

  • Taustan- ja liidiraidan miksaus
  • Useiden instrumentti- ja liidiraitojen miksaus 
  • Kuten edellä + valittujen raitojen tunetus, pithchaus ja taimaus 
  • Kuten edellä + uusien instrumenttiraitojen lisäys / ohjelmonti

2. Masterointi

  • Masterointi valmiiksi miksatusta biisistä
  • STEM-masterointi (masterointissa hyödynnetään miksausraitoja)
  • STEM-masterointi Platium (sisältää myös 3h lisätuotantoa/ghostwritingia)

3. Jatkotuotanto & Ghostwriting




Äänitteesi viimeistelee kovan luokan ääniammattilainen

SAKON STUDIOLLA äänen jälkikäsittelystä vastaa useimmissa projekteissa BirdyHead, jolla on jo yli 15 vuoden kokemus äänen jälkikäsittelystä. Yhteistyömme on alkanut jo 2000-luvun alkupuoliskolta, joten meidän on helppo mennä takuuseen laadusta.

Suomen paras miksaaja ja masteroija - BirdyHead
💿 Tutustu BirdyHeadiin »



Älä heitä hyvää biisiä hukkaan

Kilpailu soittolistasijoituksista on todella kovaa. Jokaista listapaikkaa kohden on tuhansia yrittäjiä. Biisit, joilla listoille pyritään ovat toinen toistaan parempia.

Kun radioiden ja suoratoistopalveluiden musiikkipäälliköt joutuvat laittamaan monta hyvää kappaletta paremmuusjärjestykseen, alkaa todella pienetkin nyanssit vaikuttamaan valintoihin.

Viimeistelty soundi vie biisin huomattavasti pidemmälle kuin tukkoinen demo. Mikä tahansa korvin kuultava ero voi kääntää valinnan sinun kappaleesi eduksi tai haitaksi. Huono viimeistely voi aiheuttaa sen, että koko julkaisuun panostettu aika ja raha menevät hukkaan.





HUOM! 
Missä muodossa ja miten raidat tulisi toimittaa?
Lue helpot ohjeet raitojen lähettämiseen! 

📄 Ohjeet raitojen lähettämiseen




Käytä aina oikeaa ammattilaista tuotannon viimeistelyyn

Nykyaikana lähes kellä tahansa keskituloisellakin on varaa hankkia laitteisto, jolla äänitteen tekeminen onnistuu (jos osaa). Ohjelmistot, joilla musiikkia tehdään, miksataan ja masteroidaan ovat yhä edullisempia.

Todelliset osaajat ovat kuitenkin edelleen harvassa. Miksaus ja masterointi vaatii arvokkaan kaluston lisäksi myös kokemusta ja huippuosaamista. Kuka tahansa, jolla on laitteisto ja oikeat ohjelmistot, ei siis ole äänen jälkikäsittelyn ammattilainen. 

Meillä biisejä miksaa, masteroi ja editoi vain kokeneet alan ammattilaiset, joilla on käytössään oikealla tavalla kalibroidut ja standardoidut työtilat.



Hinta?

Äänen jälkituotannosta kannattaa pyytää projektikohtainen tarjous. Masteroinnin hinta on muuttumaton, mutta esimerkiksi miksaus on tuntityötä. Maksimihinta voidaan määritellä etukäteen.