Tuottajat ja levy-yhtiöiden A&R henkilöt joutuvat jatkuvasti hylkäämään kappaleita, joista jostain syystä puuttuu "se jokin".
Lauluntekijä saa kuulla että: "biisissä on kyllä paljon hyvää mutta se ei silti jostain syystä vielä aivan nouse lentoon".
Joskus sanoitus ja sävellys ovat eri paria ja välillä taas kappale ei istu tarpeeksi hyvin esittäjänsä suuhun.
Niinkin on käynyt, että on tehty paljon hyviä biisejä englanniksi mutta kalkkiviivoilla levy-yhtiössä vaaditaankin vaihtamaan suomen kielelle.
Tällaisessa tilanteessa tarvitaan yleensä kakkossanoittajaa tai editoria, eli tekstituottajaa.
Toinen vaihtoehto olisi opiskella sanoittamista itsekseen vielä vuosi tai pari
ja kokeilla sitten omin avuin uudelleen.
HUOM!
Tavoitteena on että lopputulos toimii tulkitsijan suussa ja avautuu myös yksittäiselle kuulijalle.
HUOM!
Itseopiskelukin on ihan oikea
vaihtoehto, vaikka se viekin aikaa!
Täältä löydät yli 150 tuntia oppimateriaalia laulujen sanoittamisesta.
🎓 Sakon sanoituskoulu
Täältä löydät yli 150 tuntia oppimateriaalia laulujen sanoittamisesta.
🎓 Sakon sanoituskoulu
Mikä tekstituottaja tai editori?
Tekstituottaja, eli editori auttaa hiomaan sanoituksesi tikkiin. Hän antaa korjausehdotuksia ja kiinnittää huomiosi kohtiin, joita voisi parantaa. Tarvittaessa hän tekee myös muutosehdotuksia.
Alkutekstin toimivuudesta riippuu, kuinka paljon teksti menee uusiksi.
Joskus ei juuri lainkaan, mutta aina välillä teksti herää eloon aivan
uudella tavalla. Lähtötilanne ratkaisee.
Tavoitteena on että lopputulos toimii tulkitsijan suussa ja avautuu myös yksittäiselle kuulijalle.
Kirjallisuuden puolella vastaavaa työtä tekee kustannustoimittaja. Myös musiikin kustannustoiminta on meillä vahvasti liitoksissa tekstituotantoon. Autamme kaikkia housewritereitamme
juuri tällä saralla kustannusosuuksia vastaan.
Tallimme ulkopuolisille biisintekijöille ja esimerkiksi tuotantoyhtiöille,
teemme samaa tuntityönä.
Milloin tekstituottajaa tarvitaan?
Usein yhteyttä ottaa lauluntekijä, joka kaipaa tuekseen ihmistä, jonka
kanssa voi pallotella ideoita. Joskus taas tilaajana on bändi, jossa
oikeastaan kukaan ei ole varsinaisesti vihkiytynyt sanoittamiseen.
Meille laitetaan viestiä kun
Meille laitetaan viestiä kun
- biisin sanoitus halutaan nopeammin valmiiksi
- lauluntekijä on tekstinsä kanssa umpikujassa
- halutaan varmistaa, ettei lopullinen sanoitus oikeasti myös toimii
- halutaan oppia ja tarvitaan henkilökohtaista opastusta tai sparrausta
- kaivataan ilmaisun terävöittämistä tai uusia näkökulmia
- halutaan viimeinenkin tiraus biisin potentiaalista esiin.
Tekstituottajia käytetään laatutuotannoissa yhä enemmän ja se myös
vapauttaa omaa tekemistä. Kun tekstillä on editori, biisien teko nopeutuu
ja laatu paranee.
Keskusteleva toimintamalli
Tekstituotantoa voidaan tehdä joko kustannustoimittajamaisesti palautteen
ja korjausehdotusten kautta, tai kakkoskirjoittajan ominaisuudessa.
Tavallisesti molempia.
Usein työpöydälleni tulee tekstituottajana jo melko valmiitakin tekstirunkoja. Annan tekstistä palautetta kirjoittajalle ja autan häntä hiomaan lyriikkaansa viimeiseen tikkiin. Tarpeen mukaan annan myös ehdotuksia tai kirjoitan rivit loppuun.
Usein työpöydälleni tulee tekstituottajana jo melko valmiitakin tekstirunkoja. Annan tekstistä palautetta kirjoittajalle ja autan häntä hiomaan lyriikkaansa viimeiseen tikkiin. Tarpeen mukaan annan myös ehdotuksia tai kirjoitan rivit loppuun.
On hyvin tapauskohtaista, joutuuko teksti tässä "Sakon mankelissa" käymään
läpi pieniä vai suuria muutoksia. Se riippuu paljon myös tilaajan
vastaanottokyvystä.
Ideana on, että mitään sellaista ei lähdetä muuttamisen ilosta
korjailemaan, mikä ei sitä vaadi. Sen sijaan keskitytään niihin asioihin,
joiden fiksaaminen todella parantaa lopputulosta. Kaikki muutostarpeet
perustellaan hyvin.
Samalla oppii sanoittamisesta
Tekemisessä on paljon mukana sparraus- ja mentorointihenkeä, eli sikäli
sanoitusten klinikointi on vähän kuin
sanoituskoulun lähiopetusta.
Hyödyt eri tasoisille sanoittajille ovat selkeät:
Hyödyt eri tasoisille sanoittajille ovat selkeät:
- Kokenutkin sanoittaja saa usein tekstituotannon lomassa uusia oivalluksia. Lopputulos on silloin parempi kuin kokonaan yksin tuhertaessa. Lisäksi lyriikat tulevat nopeammin valmiiksi, jos niiden kanssa on jumissa.
- Aloitteleva sanoittaja taas oppii tekstituotannon lomassa roppakaupalla uutta lyriikoiden kirjoittamisesta. Lamppuja syttyy, jos vain osaa olla avoin uusille ajatuksille. Joissain tapauksissa yhdelläkin klinikoinnilla voi olla suuri vaikutus loppuelämän tekemiseen.
Valtaosa kokee tällaisen yhteistyön erittäin kehittävänä ja biisin
menestymismahdollisuudet paranevat todella paljon, kun joku on
varmistanut, että muutkin ymmärtävät mitä tekstillä on haluttu
sanoa.
Yleensä laadunvalvonta on se pääasia, mutta oppimisnäkökulmaa ei pidä
väheksyä!
Voimme toki käydä läpi sanoittamisen teoriaa ihan oppimismielessäkin
Asiakkaan niin halutessa, voimme käydä läpi laululyriikkaan liittyviä
asioita myös harjoitusten kautta tai keskustellen.
Esimerkkejä:
- sanoitusrungon työstäminen sävellettäväksi
- lyriikan istuttaminen valmiiseen melodiaan
- sanoittamisen metriikka eri tyylilajeissa
- RAP-lyriikan kirjoittaminen
- POP- ja iskelmälyriikka
- moderni vs. klassinen lyriikka
- flow, painotukset ja laulettavuus
- dramaturgia ja estetiikka
Biisin tulee kuvastaa aina tekijän ja/tai artistin ajatusmaailmaa
Kun työskentelemme taiteilijan tekemän tekstin kanssa, kyseessä on aina
ensisijaisesti asiakkaan "oma biisi". Emme siis pyri muuttamaan kappaleen
yrintä, vaan kirkastamaan sitä.
Vain harvoissa tapauksissa toteamme asiakkaan kanssa yhdessä, että
ajatusta kappaleen takana on liian vähän ja kaikki pitää tehdä uusiksi.
Silloinkin, jos tähän päädytään, pyritään siihen, että lopputulos palvelee
kappaleen tarkoitusta ja tekijän tai tilaajan päämäärää.
Optimaalisessa tilanteessa myös kappaleen lopullinen esittäjä on vahvasti
mukana biisinteossa tai toimii vähintään muusana ja inspiraation
lähteenä. Biisi on onnistunut silloin kun artisti voi sanoa, että
"juuri näin minä olisin sanonut, jos olisin osannut". Meillä onkin vahva
usko siihen, että vain kappale, jonka esittäjä todella tuntee omakseen voi
aidosti koskettaa myös yleisöä.
Lähestymistapa onkin siis aina hieman erilainen silloin kun kappaletta
kirjoitetaan itselleen esitettäväksi vs. kun sanoitusta esittää joku muu.
Jos sanoituksia halutaan sellaisenaan tarjota eteenpäin sellaisen artistin
esitettäväksi, jota emme henkilökohtaisesti tunne, ollaan kaikkein
vaikeimman tehtävän äärellä.
Mitä tekstituotanto maksaa?
Vakiohinta on 3h työpalkkio. Joskus on sovittu, että laskua ei lähetetä, jos kappale menee levylle ja luvassa on suurella varmuudella teostotuloja. Tavallisesti kuitenkin mennään tuntihinnoittelulla. Omat house writerimme saavat tekstisparrausta veloituksetta.
(Myös yleispalaute monen biisin ryppäistä on mahdollinen, jos on vaikkapa
vain näkemystä ja suuntaa vailla.)
Hinta?
Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme
eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.