🗞️ Tiedotepalvelu: Tiedotteen kirjoittaminen + lähetys useisiin medioihin

Kirjoitamme tiedotteesi niin, että mediatkin kiinnostuvat. Lisäksi jakelemme tiedotteet valtakunnallisesti eri medioihin.


Tiedottaja Samuli Koivulahti, PR-hommien supermies.
Tiedottaminen ei ole tuuripeliä. Jos haluat viestisi läpi kannattaa valita kirjoittajaksi joku, joka osaa homman. Yhtä tärkeää on myös se, että tiedote lähetetään tarpeeksi moneen paikkaan.

Sekä tiedotteen kirjoittaminen, että tiedotteen jakelu eri medioihin maksavat. Hinta muodostuu siis seuraavasti: 
  1. Tiedotteen kirjoittaminen 
  2. Tiedotteen jakelu eri medioihin
Rahat menevät hukkaan, jos kumpi tahansa hoidetaan huonosti. 

Me olemme tiedotteiden kirjoittamisen ammattilaisia ja käytämme tiedotteiden lähettämiseen ja jakeluun STT:n jakelutyökalua, joka on kokemuksemme mukaan tällä hetkellä markkinoiden paras. Maksamme kyseisen työkalun käytöstä KK-hintaa, jotta sinun ei tarvitsisi.

Itse kirjoitustyöstä veloitamme verrattain maltillisesti, joten tiedotuspalvelumme on kokonaisuudessaan melkoisen edullinen. Jopa niin edullinen, että persaukisella muusikollakin on siihen varaa.

PS: Itseasiassa tiedotusasiakkaamme ovat painottuneet musiikkipuolelle nyt jo siinä määrin, että olemme vaihtelun vuoksi päättäneet antaa 20% alennuksen kaikille tiedotepalveluasiakkaille, jotka EIVÄT toimi musiikkialalla. Kannattaa siis ottaa yhteyttä HETI!




Näin se toimii!  

Prosessi on yksinkertainen ja vie sinulta aikaa keskimäärin puoli tuntia. 

Etenemisvaiheet:
  1. Lähetät meille kaiken asiaan liittyvän informaation.
  2. Sovitaan (tarvittaessa) n. puolen tunnin puhelinpalaveri / haastattelu.   
  3. Me kirjoitamme tiedotteen ja puristamme siitä esiin uutisen. 
  4. Hyväksytämme tiedotteen sinulla. 
  5. Lähetämme tiedotteen STT:n jakelupalvelun kautta eteenpäin.



Esimerkkitiedotteita

Alla muutamia SAKON STUDION tuottamia tiedotteita. 



Kuinka pitkä mediatiedote on hyvä?

Pidemmästä tiedotteesta toimittajan on helppo tiivistää topakka juttu, mutta parin rivin ilmoituksesta ei oikein millään saa kunnon artikkelia.  

Kattavamman tiedotteen pohjalta ammattimainen toimittaja kyllä osaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa lisätietoa tai haluaa hakea tarinaan jotain muuta kulmaa. Todennäköisyys haastattelupyyntöihinkin kasvaa, kun alustus on sen verran kattava, että toimittaja tietää mistä on oikeasti kyse. Pitkä on siis yleensä aina parempi kuin lyhyt.

Lyhyessä tiedotteessa on aina vaarana, että jos toimittaja ei ehdi täydentää juttua haastattelulla, jää artikkeli tyngäksi. 

Poikkeustilanteitakin tietysti on. Nopeus on pituutta tärkeämpää silloin, kun kyse on yllättävästä tapahtumasta ja mediatila on avoinna sille, joka ensimmäisenä suunsa aukaisee. Näin on usein esimerkiksi katastrofiuutisten kohdalla.



Tiedotteen tekstiä kannattaa hyödyntää muuallakin

Vaikka tiedote kirjoitetaankin ensisijaisesti medioita varten, Kannattaa hyvää tekstiä hyödyntää myös muualla. Voit hyvin lisätä tiedotteen vaikkapa omaan blogiin tai voit kopioida siitä mehukkaimpia pätkiä omaan someviestintään.  

Artisteilla tiedotteen pätkiä näkee usein osana heidän biografiaansa. Tämä on järkevää, koska silloin kirjoitustyöhön investoidulle rahalle saa enemmän vastinetta. Meidän tekemiimme kirjoitustoimeksiantoihin sisältyy aina täysi ja rajoittamaton käyttöoikeus!



Millaisella prosentilla tiedotteet menevät läpi? 

Tiedotteen läpimenoprosentti riippuu siitä mistä tiedotetaan, kuka tiedotteessa puhuu ja kuinka paljon tiedote helpottaa toimittajan työtä. Asiaan vaikuttaa myös kunkin vastaanottavan median sisältöstrategia.

On tyypillistä, että pienen toimijan pieni uutinen julkaistaan pienessä mediassa. Suuri uutinen, joka koskee valtakunnallisesti tunnettua henkilöä, saa varmemmin näkyvyyttä isommissakin medioissa. Paikallismediat taas nostavat mieluiten esiin nimenomaan paikallisia ihmisiä ja ilmiöitä.

Tosiasia on kuitenkin se, että 100% varmuutta tiedotteen läpimenosta ei voi Suomessa luvata koskaan. Jos joku lupaa sellaista, hän on joko huijari tai sitten hän on lahjonut jonkun. Viimeksi kun tarkistin, niin meidän kirjoittamistamme tiedotteista on mennyt läpi hieman yli 80%.
 
Silloinkin kun isot mediat eivät reagoikaan tiedotteeseen, tiedote jää harvoin aivan kokonaan huomiotta. Myös ne tiedotteet, jotka eivät mene läpi, hoitavat osaltaan mediasuhteita ja saattavat vaikuttaa suotuisasti tulevien tiedotteiden tehoon. Tutun tahon tiedotteisiin tartutaan yleensä hieman paremmin, kuin täysin vieraan.



Esimerkkejä mediaosumista, jotka ovat seurausta lähettämistämme tiedotteista 




Miksi jotkut saavat enemmän näkyvyyttä medioissa kuin toiset? 

Moni on varmaan huomannut, että lehtien palstoilla näkyy usein samat naamat antamassa lausuntoja milloin mistäkin. Miten ihmeessä heihin osataan aina olla yhteydessä?

Vastaus on ehkä hieman tylsä, sillä usein taustalla on jatkuva tiedotus. Varsinkin poliitikkojen on tehokasta olla suoraan yhteydessä toimituksiin näkemyksiensä kanssa päivän polttavimmista asioista. 

Kun tietyistä aiheista on laittanut muutaman kerran tiedotteita liikkelle, media alkaa oppia, että tämä henkilö puhuu mielellään julkisesti aiheesta X ja että tältä saa hyviä lausuntoja. Kun tällainen mielikuva on syntynyt, ihmisestä tulee helposti lausuntoautomaatti, jonka luo riennetään ensimmäiseksi kun aiheen tiimoilta pitäisi pystyä kirjoittamaan jotakin järkevää.  

Käytännössä kuka tahansa alalla pitkään toiminut henkilö voi nousta tällaiseksi, koko alaa edustavaksi äänitorveksi, jonka ajankohtaisia kannanottoja halutaan julkaista. Mikäli siis jatkuvampi näkyvyys lehtien palstoilla kiinnostaa, kannattaa ottaa vahvasti kantaa ja tehdä kannanottojen lähettämisestä medioille tapa.



Tiedotteen jakeleminen itse vs. meidän kauttamme?

Tiedotteen jakeleminen itse on myös täysin mahdollista. Tällöin veloitamme pelkästään tiedotteen kirjoitustyöstä, joka onkin se edullisempi osa tiedotuskampanjan kokonaishinnasta.

Suosittelemme kuitenkin itsejakelua vain silloin jos sinulla on jo valmiiksi erinomaiset suhteet toimittajiin tai jo valmiiksi selvä visio siitä, mitä kautta tiedote aiotaan runnoa läpi. Laadukkaasti hoidettu jakelu on nimittäin todella tärkeää. 

Me SAKON STUDIOLLA käytämme tiedotteiden ammattimaiseen jakeluun STT:n jakelutyökalua, joka on nimenomaisesti kehitetty tähän tarkoitukseen. Kyse ei siis ole pelkästä sähköpostilistasta tms. vaan aidosti toimittajia palvelevasta välineestä. 

STT:n kautta hoidettuna osoitteistot ovat aina ajan tasalla ja lisäksi toimittajat myös itse pääsevät sen kautta tilaamaan tiedotteita. Tavoittavuus on tavallisesti aivan eri luokkaa kuin itse tehdyssä tiedotejakelussa. 

Omiakin kontakteja kannattaa silti hyödyntää. Hyvin usein parhaat tulokset saadaan yhdistämällä henkilökohtaiset kontaktit laajempaan jakeluun, jolloin toimittajien tavoittelussa yhdistyy ammattimaisuus ja henkilökohtaisuus. 



PR-työ on tehokkainta, kun mediasuhteita ylläpidetään jatkuvasti ja tiedotus palvelee molempia osapuolia

Paras teho PR- ja tiedotustoiminnalle saadaan silloin kun tiedotteita lähetetään useamman kerran vuodessa. Näin toimittajat tulevat ajan kanssa tutuksi ja media alkaa oppia mitä sinä tai yrityksesi edustatte. Parhaimmillaan säännöllinen yhteys medioihin saa aikaan sen, että lehdet ryhtyvät itsenäisesti seuraamaan teitä ja lähestyvät sinua itsekin haastattelujen toivossa. 

Koska ansaittu media on merkittävä brändiarvon nostaja ja kasvattaa tunnettuutta erityisesti pitkällä tähtäimellä, on kuitenin hyvä tiedostaa, että tiedotteen tulee aina myös aidosti palvella niitä medioita, joille se lähetetään. Viestin pitää olla kristallin kirkas.    

Tiedote pitää kirjoittaa niin, että se helpottaa toimittajan työtä. Paras tiedote on sellainen, jonka voisi suoraan copy/pastata lehteen, mutta joka herättää mielenkiintoa niin paljon, että toimittaja haluaa silti tehdä aiheesta haastattelun. 



Hinta? 

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »