Ohjeita biisituotantoprojektin viimeisiin kuunteluvaiheisiin.
Kun biisin tuotantoprojekti alkaa olla lähellä maalia ja saat kuultavaksi ensimmäiset miksatut versiot kappaleesta, kannattaa pyrkiä kuuntelemaan sitä mahdollisimman avoimin mielin.
Moni asia saattaa nousta biisissä uudella tavalla esiin ja on tärkeää
kertoa kaikista ajatuksista, mitä se herättää. Muista kuitenkin, että
ensimmäinen miksattu versio on vasta ensimmäinen ehdotus - ei lopullinen
versio. Joskus myös muutokset vaativat hieman totuttelua, korvien
uudelleenkalibrointia ja nollausta.
Lisäksi eri laitteilla kuunneltuna kappale kuulostaa aina hieman erilaiselta.
Lisäksi eri laitteilla kuunneltuna kappale kuulostaa aina hieman erilaiselta.
Muista että ensimmäinen tuotantoversio, miksaus tai masterointi on vasta ehdotus
Meidän prosessissamme koko tuotanto saattaa vielä hieman elää
miksausvaiheessakin. Tämä tarkoittaa, että saatamme esimerkiksi lisätä tai
poistaa instrumentteja, ruuvata rumpuja tai efektoida jotain vielä
kalkkiviivoilla. Tämä on mahdollista silloin kun miksaaja ja tuottaja ovat
sama henkilö. Tokikaan varsinaiseen äänitysvaiheeseen ei yleensä enää ole
tapana palata, mutta muilta osin kaikki on ehdollista.
Arvioi oikeissa vaiheissa oikeita asioita
Eri vaiheissa tulee arvioida eri asioita. Miksausvaiheessa ei siis kannata vielä stressata esimerkiksi siitä kuinka lujaa äänite kauttaaltaan soi (masteri soi aina lujempaa ja tasaisemmin). Toisaalta masterointivaiheessa ei enää kannata puuttua vokaalien editointeihin tai kaikuihin, koska silloin jouduttaisiin peruttamaan takaisin lopputuotantovaiheeseen asti.Meillä lopputuotantoon ja miksaukseen liittyviä asioita voi kommentoida samanaikaiksesti. Masterointi käydään läpi erikseen.
Uskalla päästää irti vanhasta versiosta
Jos olet artisti, on tyypillistä, että biisiä on treenattu pitkään jollakin vanhalla demoversiolla ja sitä on saatettu luukuttaa ehkä vähän liiankin kanssa. Biisi on ikään kuin jo sementoitunut päässäsi tiettyyn muottiin ja kaikki muutokset tuntuvat siltä, kuin upeasta biisistä otettaisi jotakin pois.Ilmiö saa lisäpontta, jos olet soittanut sitä vielä kavereillesikin ja he ovat kehuneet kappaletta. Maallikko nimittäin pitää yleensä aina ensimmäistä versiota parhaana, eikä mikään voi sitä koskaan ylittää. Ei vaikka se olisi ollut pelkkä demo. Jos siis vuodat biisejä keskeneräisinä lähipiiriin, varaudu myös siihen, että he inhoavat viimeisteltyä versiota, jos sovitus tai mikä tahansa oleellinen muuttuu.
Artistin itsensä on kuitenkin hyvä tiedostaa ja ymmärtää, että tämä johtuu alkuihastuksesta ja aiempaan versioon tottumisesta. Olet luultavasti vain kuunnellut sitä liikaa ja ehdollistunut siihen sellaisena kuin se on. Et kuitenkaan varmuudella halua demon kuuloista äänitettä kaupalliseen levitykseen.
Nollaa korvat ennen kuuntelua ja suosi aamukorvia
Muista, että korvat ovat tarkimmillaan aamuisin. Yön aikana ne ovat saaneet
levätä, eikä päivän aikana korvia rasittanut häly ole puuduttanut kuuloasi.
Tärkeät kuuntelut kannattaa siis aina tehdä mahdollisuuksien mukaan
aamukorvilla. Aamukuuntelu ei tietenkään ole aina mahdollista, mutta
seuraavilla vinkeillä pystyt kuuntelemaan biisiä ainakin hieman paremmin,
tarkemmin ja neutraalimmin.
Kuunteluohje
-
Älä kuuntele juuri saamaasi miksausta tai masteria suoraan, vaan malta
vielä hetki! Ota käyttöön se kuuntelulaite, jolla kuuntelet musiikkia
kaikkein eniten, koska silloin tulet verranneeksi äänitettä tavalliseen
kuuntelukokemukseesi. On hyvä tiedostaa, että kuulolla on muisti, joka on
todella lyhyt ja kuulo sopeutuu todella tarkkaan pieniin muutoksiin.
-
Kuuntele aluksi 5-10 minuuttia sinulle tuttuja ja hyvinä pitämiäsi
kappaleita suosikkiartisteiltasi.
-
Kuuntele seuraavaksi uutta tuotantoversiota, miksausta tai masteria
suosikkikappaleittesi väliin. Ota huomioon että jos käytät
kuuntelulaitetta joka ei normalisoi äänenvoimakkuutta, niin eri kappaleet
voivat olla hyvinkin erilaisella äänenvoimakkuudella. Lujempi kuulostaa
aina korvaan paremmalta, älä hämäänny tästä vaan tasaa äänenvoimakkuus
kappaleen vaihdon jälkeen! (Poikkeuksena valmiiksi masteroitu äänite,
jolloin arvioidaan myös sitä, kuinka sen äänenvoimakkuus suhteutuu muihin
biiseihin.)
-
Kuuntele biisiä myös erilaisilla äänenvoimakkuuksilla. Kun basso jytisee
kovalla volyymillä, se ei vain kuulu, vaan se myös tuntuu (mikäli se on
tarkoitus). Hiljaisimmallakin volyymilla taas tulisi aina saada vähintään
sanoista selvää. Tärkein volyymi on kuitenkin melko hiljainen, koska
silloin ympäröivä tila ja siitä tulevat heijastukset eivät pääse
vääristämään kuulokuvaa.
-
Toista kohdat 2-4 uudestaan toisella laitteella/toisessa paikassa. Etenkin
viimeinen master kannattaa testata ainakin kännykän kaijuttimella,
kuulokkeilla ja automankalla. Hyvin miksattu ja masteroitu äänite
kuulostaa tasaiselta ja vääristymättömältä jokaisessa
kuunteluympäristössä.
- Jos haluat muutoksia tuotantoversioon, miksaukseen tai masteriin, kirjoita muistiinpanot ja lisää niihin mahdollisuuksien mukaan aikaleimat, jotta tiedämme tarkalleen mitä kohtaa biisistä tarkoitat. Hyvä paikka näille, on myös lyriikkatiedosto, koska siitä hahmottaa melko hyvin missä päin biisiä ollaan. Myös kaikki kysymykset kannattaa laittaa ylös, koska vain sellaisia asioita voidana parantaa, mitkä otettu puheeksi.
HUOM!
Jos miksaus ja masterointi on vielä tekemättä, kannattaa pyytää tarjous meiltä.
💿 Miksaus ja masterointi
💿 Miksaus ja masterointi
Auta parantamaan tätä ohjetta
Jos huomaat tässä ohjeistuksessa puutteita tai sinulla on jokin
parannusehdotus, laita viestiä
osoitteeseen sako@sakonstudio.fi tai käytä alla olevaa
lomaketta.